Presentatie 1: Relationele ethiek

Wat bedoelde Ivan Boszormenyi-Nagy eigenlijk met de basisprincipe relationele ethiek en hoe kwam hij erop? Een presentatie over hoe en waarom de relationele ethiek het werk van de systeemtherapeut nóg boeiender maakt. Deze presentatie vormt een basis voor het verdere vervolg van de dag.

Wilma van Klaveren MA, contextueel therapeut VCW reg., supervisor en opleider. Werkzaam in eigen praktijk voor contextuele therapie en als supervisor/opleider bij het Instituut Contextuele Benadering (ICB).

Presentatie 2: Beweging in de balans

Ineke geeft een presentatie over Geven is Ontvangen en Ontvangen is Geven.

Ineke Bannink, systeemtherapeut en contextueel therapeut. Werkzaam als docent en supervisor bij het opleidingsinstituut Leren over Leven. Daarnaast werkt Ineke bij Fiom Utrecht en heeft zij een zelfstandige praktijk voor contextuele hulpverlening in Utrecht.

Presentatie 3: Loyaliteit

In deze presentatie wordt loyaliteit bekeken vanuit een contextueel perspectief, maar we onderzoeken ook waarin loyaliteit van betekenis verschilt vanuit een psychologisch perspectief. Hoe is het concept ontstaan en vormgegeven in het gedachtegoed van Ivan Boszormenyi-Nagy? Loyaliteit kan in de familiare context in verschillende vormen naar voren komen. Aan de hand van filmfragmenten en oefeningen wordt het concept verkent en bewerkt. Daarnaast onderzoeken we hoe je als therapeut loyaliteit kunt herkennen en bewerken binnen gezins- en partnertherapie.

Albert van Dieren MA, contextueel therapeut VCW reg., supervisor en coach. Werkzaam in eigen praktijk voor contextuele therapie en als supervisor/opleider bij de CHE en het Instituut Contextuele Benadering (ICB).

Presentatie 4: Voor de meerzijdige partijdigheid heb ik de contextuele therapie niet nodig! 

Natuurlijk stellen we ons neutraal op als hulpverleners. Wij kiezen geen partij, maar hebben een objectieve blik op de situatie. Uiteraard laten we iedereen aan het woord komen in onze gesprekken en respecteren we ieders mening. Dat leerden we al op onze eerste sociaal-agogische opleiding. Daar hebben we het contextuele gedachtegoed toch helemaal niet voor nodig?

Of wordt er met meerzijdige partijdigheid ook nog iets anders bedoeld? En trouwens: zijn we wel altijd zo meerzijdig partijdig als we denken? Nog los van de vraag of dat eigenlijk wel zo goed is: soms heeft de één toch gewoon meer gelijk dan de ander? Kortom: niet om 15.00 bijtijds naar huis of toch nog die mails op kantoor gaan beantwoorden, maar nog een uur lang meedenken over de meerzijdige partijdigheid!

Drs. René Knip, psycholoog, contextueel therapeut VCW reg., supervisor en trainer. Werkzaam in eigen praktijk Verhaal en Context.